תנו למספרים לדבר
לכאורה קשה לבדוק באופן אובייקטיבי מהי איכות הקורס שבו בחרתם, אך בה בעת ישנו פרמטר אחד שמהווה אמת מידה מצוינת לאיכות של הקורס - אחוז התלמידים שעברו את ה- 700.
הנתון הרשמי של 'המרכז הארצי לבחינות והערכה' מצביע על 5% מהנבחנים שעוברים את ציון 700. כל מספר אמיתי שהוא מעבר לכך מעיד על קורס איכותי, ומן הסתם, אחוזים שהם הרבה מעבר לכך,
מצביעים על קורס איכותי במיוחד.
כדאי לשים לב ולהיזהר, כיוון שבמרבית מחלקות השיווק של חברות ההכנה נוטים לשקר במצח נחושה בעניינים אלה, ובדרך כלל ממציאים ממוצעי ציונים שאין להם כל קשר למציאות ואין בהם שום היגיון,
בקשו אסמכתאות להצהרות שאנשי המכירות מפזרים.
המלצות חברים -
כמו כל דבר בחיים, האנשים הקרובים ביותר אליך, יתנו לך את ההמלצות הכי טובות ונטולות אינטרסים.
חבר שלמד בקורס כלשהו ומאוד הצליח בו הוא ללא ספק סיבה מצוינת לחשוב בחיוב על בחירת חברה זו. יחד עם זאת, כדאי לתשאל את אותו חבר קצת יותר לעומק,
ולברר האם שביעות הרצון שלו מהקורס היא מקצועית, או שמא היא נובעת משמועות כלליות, ממסעות פרסום מושקעים, מטרנדים, מתרגילי שיווק זולים שהוא היה קורבן שלהם, ועוד.
כמו כן, כדאי לשאול את עצמנו, האם הציון שאותו חבר קיבל משקף את יכולותיו או שמא הוא היה יכול להצליח יותר בחברה אחרת.
ניסיון המורים ועיסוקים נוספים
מיותר להרחיב את הדיבור על חשיבות ניסיונו של המורה, בהוראה בכלל ובהוראת פסיכומטרי בפרט. חלק מהחברות בשוק מעסיקות מורים צעירים וחסרי ניסיון,
שרק לפני זמן קצר היו בעצמם תלמידים, ולאחר שעברו תקופת הכשרה (שבמקרה הטוב אורכת כמה שבועות) הם נכנסים ללמד כיתה "ומתגלחים" על העתיד שלכם.
גם אם אותו מורה הוא מוכשר מאוד, נדרשת כמות זמן נכבדת עד שהוא מטמיע את החשיבה הפסיכומטרית המורכבת מאוד ועובר משלב דקלום החומר לשלב שבו הוא יכול להעניק לתלמידיו הבנה מעמיקה של הנושאים. בדרך כלל נדרשות לפחות שלוש שנים של ניסיון בטרם מורה פסיכומטרי מגיע לדרגה הרצויה לכם. בנוסף, מורה מנוסה ויחסית בוגר, יכול להיות לייעץ לכם גם בפן הפסיכולוגי ולא רק בענייני החומר הלימודי.
זאת ועוד, מורה שבנוסף למשרתו כמורה לפסיכומטרי, גם לומד באוניברסיטה או, רחמנא ליצלן, עובד בעבודה נוספת, ככל הנראה יתקשה להקדיש לכם את הזמן שאתם זקוקים לו,
ובמידה ותהייה לו תקופה לחוצה בלימודים או בעבודה האחרת הוא פשוט לא "יספור" אתכם.
המלצה רותחת : בררומהו הניסיון האמיתי של המורה הספציפי שאיתו אתם אמורים ללמוד, והאם הוא עוסק בלימוד פסיכומטרי באופן בלעדי?
ליווי והתאמה אישית- תופרים חליפה למידותך
מיותר לציין שלכל תלמיד יש את יכולות והצרכים המאפיינים אותו. ושכמעט אין שני תלמידים שצריכים בדיוק את אותו הטיפול. תלמיד אחד צריך הרבה שעות עזר באלגברה בסיסית,
האחר צריך טיפים לפתרון מהיר של שאלות מאתגרות וכו'. החוכמה היא לתת מענה מקצועי מדויק לפי צרכיו של התלמיד הספציפי, ולתת לו תחושה אמיתית שהוא נמצא במעיין קורס פרטי.
לצורך כך, כדאי שיהיו בקורס לא יותר מ-25 תלמידים, ובמהלכו יערכו מספר מבחני אבחון, שיאפשרו לאנשי המקצוע להתאים לתלמיד טיפול אישי, תרגול נוסף במידת הצורך, וייעוץ מעמיק ומדויק,
וכן מפגשים אישיים עם המורה שייעודם הוא "תפירת חליפה לפי מידות התלמיד".
המלצה רותחת : לפני שאתם נרשמים לקורס כלשהו, בררו מהו המספר המקסימאלי של תלמידים בקורס, ובקשו התחייבות בכתב לכך, ולא הצהרות כלליות ונתונים ממוצעים.
כמו כן, בררו מה עומד בדיוק מאחורי הצהרות על "ליווי אישי צמוד", מה אתם מקבלים בפועל תחת סיסמה זו.
כמות ואיכות חומרי הלימוד – בקשו לעיין בספרי הלימוד
החומר הלימודי מועבר במרביתו בשיעורים הפרונטאליים, אך לא ניתן לכסות את כל רוחב היריעה בנושא מסוים בשיעור בן שעה עד שעה וחצי, ולכן חלק מההתמודדות,
ההעשרה וסוגי השאלות מועברים דרך פרקי התרגול בבית. לתלמיד ממוצע אין, בדרך כלל, את הכלים לשפוט מהי מידת ההתאמה של התרגול לבחינה האמיתית, אולם,
ישנם כמה קריטריונים שבהחלט יכולים לשמש אותו בעת בחירת הקורס. הקריטריון הראשון הוא: כמות התרגולים. כמות תרגולים גדולה מאוד,
ככל הנראה משקפת התייחסות מעמיקה לכל מגוון השאלות ומכסה את רמות הקושי השונות בצורה ממצה.
קריטריון נוסף הוא: איכות ויסודיות ההסברים. חלק חשוב מתהליך הלימוד מתבצע, כאמור, בבית, כאשר התלמיד נמצא לבדו מול פרקי התרגול.
בחלק מחברות ההכנה, ההסברים קצרים, לא מפורטים דיים ולוקים במתודולוגיה מפוקפקת.
המלצה רותחת: בטרם אתם נרשמים לחברה כלשהי, בקשו לעיין בספרי הלימוד למספר דקות (מבלי שיפריעו לכם !!) ועיינו במספר שאלות מתחומים שונים ובעיקר בהסברים שלהן,
ורק אם נראה לכם שהצליחו לגרום לכם להבין ביסודיות את השאלה, תשקלו בחיוב להירשם לחברה זו,
אחרת, תמצאו את עצמכם יושבים מתוסכלים עשרות שעות בבית עם הסברים מקוצרים, צולעים, לא מפורטים דיים.
"סרגל מאמצים" מדורג, מקצועי ושפוי
נדבך חשוב מאוד בהתמודדות מוצלחת עם הבחינה הפסיכומטרית הוא יכולתו של הנבחן להתמודד עם לחץ הזמן האדיר בעת הבחינה.
כדי לאפשר לתלמיד להצטיין בהתמודדות זו, ולא לתת לסטרס שהבחינה כופה עלינו לשבש את יכולותינו ואת שיקול דעתנו יש לאפשר לתלמיד לחוות את אותו סטרס "במנות" מדודות,
מדורגות ושפויות. השלב הראשון חייב להיות תרגול ללא שום מגבלת זמן, מה שיאפשר לתלמיד להטמיע לעומק את הנושא, ללמוד מטעויותיו, ולרכוש ביטחון.
השלב השני צריך להיות התמודדות מינורית עם מקבצי שאלות קצרים תחת לחץ זמן (בד"כ לשלב זה מומלץ 5-10 שאלות במקבץ).
בשלב הבא, צריך התלמיד לחוות לחץ של פרק מלא (20-23 שאלות), ואחרי כן מקבץ של מספר פרקי בחינה שכמותם עולה בהדרגה עד אשר מגיעים להתמודדות עם בחינה מלאה (9 פרקי בחינה).
כמו כן, התזמון של כל שלב הוא חשוב מאין כמותו, חברה מקצועית נותנת לתלמידיה להתמודד עם פרקי בחינה מלאים בשלב מספיק מוקדם לפני הבחינה האמיתית,
אך לא מוקדם מדי בטרם נצברו מספיק ידע וביטחון. לאחר כשליש מהקורס הבסיסי, זה בדרך כלל זמן מצוין להתחיל בהתמודדות עם פרקי בחינה מלאים.
החוכמה היא לבנות קורס שיאשפר לכם להתפתח בצורה מדורגת ושפויה ויביא אתכם לשיאכם מעט לפני הבחינה האמיתית.
מבנה קורס ידידותי למשתמש
בחלק מהקורסים משתלטות אג'נדות שיווקיות על מערך ההחלטות המקצועיות, על ידי כך שיוצרים אצל התלמיד תחושת ייאוש וחוסר אונים,
בעיקר בשלביו הראשוניים של הקורס, ומשכנעים אותו בדרכים עקלקלות שהפוטנציאל שלו נמוך ושיכולתו להשיג ציון גבוה מוגבלת.
הדבר נעשה, בדרך כלל, באמצעות מבחנים קשים במיוחד בשלבים הראשונים של הקורס, שבהמשכו נעשים בהדרגה קלים יותר, כך שהתלמיד רואה שיפור משמעותי בהישגיו,
שלא בהכרח משקף את המצב האמיתי. בנוסף, אצל חלק מהתלמידים, התוצאות הגרועות של המבחנים הראשונים יוצרים ייאוש כללי, ותחושת חוסר יכולת,
הפוגעים משמעותית במוטיבציה שלו, וביכולתו להוציא מעצמו את המקסימום. המלצה רותחת: קורס שעושה מבחנים לפני תום הרבע הראשון של הקורס הבסיסי, כנראה מנסה "לעשות עליכם סיבוב".
קורס שמלמד את נושאי הבחינה בהדרגה, תוך עריכת מבחני מעקב בשלבים הגיוניים "וידידותיים למשתמש" הוא ככל הנראה הקורס הרצוי לכם.
כמות שעות פרונטאליות
בשנים האחרונות נכנסו לשוק הפסיכומטרי חברות רבות, וכדי להתחרות ביעילות עם המחירים הזולים שהציעו החברות החדשות, נאלצו החברות הוותיקות להקטין את ההוצאות שלהן על שכר מורים.
מרביתן עשו זאת על ידי קיצוץ במספר השעות הפרונטאליות שמקבל התלמיד. לרוב, הדבר נעשה על ידי איחוד נושאים, או התייחסות פחות מעמיקה לתחומים שונים.
לרוב, מחלקות השיווק מנסות לטשטש עובדה זו על ידי מתן בליל מספרים שנועד בעיקר לבלבל את "האויב", ושיטות נלוזות כגון ספירת "שעות אקדמאיות" (45 דקות במקום 60),
וכן הכללת שעות המבחנים של סוף הקורס במניין השעות, ועוד כל מיני טריקים שיווקיים זולים. המלצה רותחת: בררו בקפידה כמה מפגשים וכמה שעות כולל הקורס הבסיסי (לא כולל מרתון),
האם הקורס מציע מפגשי תרגול וחזרה במהלך הקורס הבסיסי או שמא רק ב"מרתון" שבסיום הקורס, בררו כמה שעות עזר מקבלים התלמידים, מה עומד בפועל מאחורי סיסמאות כמו "ליווי אישי" וכו'.
התייחסות לאספקטים פסיכולוגיים
מידת ההצלחה בבחינה הפסיכומטרית תלויה במספר גורמים: יכולותיו האישיות של הנבחן ומיומנות החשיבה שלו בתחומים שונים, איכות קורס ההכנה,
מידת הרצינות שהוא הפגין במהלך ההכנה, ולא פחות חשוב – עד כמה השפיע עליו לרעה הלחץ בעת הבחינה האמיתית. במקרים לא מעטים, נבחנים שהצטיינו בקורסי ההכנה,
קרסו תחת הלחץ בבחינה האמיתית, והציון שהם קיבלו, בסופו של דבר, היה נמוך בעשרות נקודות, ולעיתים אף יותר מכך, מהציון שהיו יכולים לקבל אילו לא היו מושפעים מהלחץ,
או מושפעים ממנו במידה מתונה. קורס טוב, הוא קורס שנותן לתלמידים כלים ועצות מעשיות להתמודדות עם הלחץ, ו"משפשף" את תלמידיו בכמות מספקת (אך לא מוגזמת!!!) של בחינות,
שתורמות ליכולתו של התלמיד להתמודד עם הסטרס של הבחינה. המלצה רותחת: שאלו את נציג החברה איך הם מתייחסים להכנה הפסיכולוגית בעת הקורס.
Pressure makes diamonds
אולי לא נעים לדעת, אבל חשוב לדעת, שכדי להצליח להוציא מעצמך את המקסימום צריך גם להתאמץ מאוד ולעיתים אף לסבול.
כן, פשוט כך ! כאשר תלמיד נהנה יותר מדי בזמן הקורס, זה ככל הנראה מצביע על כך שהוא לא "מותח" את עצמו לקצה יכולותיו, ושהקורס שבו הוא לומד לא מאתגר מספיק בשבילו.
ליהנות זה אחלה, אבל כדי להתקבל לסיירת מטכ"ל (רפואה, משפטים, מחשבים, פסיכולוגיה, ניהול וכו') צריך "לירוק דם", כיוון שמתחרינו על המקומות בפקולטות היוקרתיות ככל הנראה יעשו זאת.
קורס שנמנע מלתת לתלמידיו שאלות חשיבה קשות, מאתגרות ורבות חוטא לתפקידו המקצועי, ויתקשה להביא תלמידים חזקים לציונים גבוהים באמת.
מי שמבין "מפציץ" – זהירות שרלטנים !
לאורך השנים התפתחה בשוק הפסיכומטרי מגמה בזויה למדי מצד חלק מחברות ההכנה, שהיא כמובן תולדה של החלטות שיווקיות ולא מקצועיות,
והיא ללמד את התלמידים 'טריקים עיוורים' – טריקים כאלה שמבלי באמת להבין את השאלה ניתן לפתור אותה מאוד מהר.
ההיגיון הפשוט והבריא אומר שזה לא יכול להיות – ואכן כך הדבר – 'טריקים עיוורים' לרוב אינם עובדים ומבזבזים לכם זמן יקר.
כדי להצדיק את אותם ה'טריקים' המבחנים הפנימיים של החברה רווים בשאלות שנפתרות בקלות בעזרתם, אך אליה וקוץ בה- בבחינה האמיתית אין זה כך !!
המלצה רותחת: שאלו את חבריכם האם ה'טריקים' הללו עזרו להם בבחינות האמיתיות שמפרסם 'המרכז הארצי לבחינות והערכה',
אל תסתפקו בבחינות הפנימיות של חברה כזו או אחרת. חשוב לציין שבהחלט ניתן לפתור רבות מהשאלות בשניות בודדות (כרבע מהשאלות בחשיבה כמותית וכחמישית מהשאלות בחשיבה מילולית)
אך כדי לעשות זאת חייבים לשלוט אבסולוטית בחומר ולהפגין הבנה מעמיקה. חברה שמבססת את ההכנה שלה בעיקר על "טריקים" כמעט בוודאות
"עובדת עליכם בעיניים" ועושה שימוש ציני בתמימותכם ובלחץ שבו אתם נתונים.
מאמר מאת יואב חורש, פסיכומטרי, מכללת זיו כספי